fredag 3 april 2009

100 ägg i omeletten

Stora röda potatisar skalade jag till kvällsmaten förra dagen. Hemgjort mos med panerad fisk skulle det bli. Man kan skriva det i en annan ordning, men jag tar moset först, för det blev lite dominerande, milt sagt.
Gott och kryddigt verkligen, och med lite klumpar i, precis som det skall vara. Men det var stora potatisar, det var det. Lättskalade som de var så blev det väldigt mycket mos, och det mesta blev över. Efter att fått ligga till sig i svalkan ute på bron inatt så blev kvällens projekt att försöka återanvända det till något annat experiment. Alltså, potatisbullar!
Jag har väl aldrig gjort sådana förut, men det fixar sig. Bestämmer att det skall vara hackad bacon i, det är lätt. Blanda ihop!
Eh....och lite..? ....... krydda lite! .. med ........ timjan ......mjöl ......mjölk?....... ett ägg ..... röraröra ..... provsteka.... blev gröt!...mer mjöl! två ägg!!.. steka liten bulle...blev deg/gröt??!!!....mjöl?... nej, fyra ägg!!!.. rör!!... två stekpannor........ steka (svettigt nu)......?....FUNKADE!?...?... Men degiga inuti...
Nu stod det plötsligt åskådare runt och var hungriga.
-Men om det är färdigdukat på bordet så skall vi äta. Jag har snott ihop lite potatisbullar bara. Bara rörde ihop utav moset sen igår.
Lingonsylt skall det vara till, och ostmacka passar. Sonen tyckte att de var mäktigt goda och skyndade sig att smocka i sig flera stycken. Det var nog bara för att han hade så bråttom iväg bort med kompisen. De andra två, tyckte lite mer artigt, att de var goda.
Lite förvånade försökte de att låta, och det kan trösta lite. Själv åt jag nio stycken bara för att jag ville det. Det är mycket som går om man bara vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar