söndag 5 april 2009

Lördagsgodis

Inte chilichoklad, men väl några bitar mintchoklad och en kokosboll slank det ner tillsammans med kvällskaffet.
Jag satt samtidigt och summerade lite aktiviteter från idag och kom på en hel del. Vedkapning, dikning av smältvatten, tvättstugan, servning av bilen, bortstädning av torrgrenar, lite lagning på gårdsplanen, undanplockning av snöskyfflar och liknande. Vanliga våraktiviteter på en helg som denna. Det är ju tur att det finns att göra, om och när man vill.
Nu hade det ingen betydelse att det var så mycket att göra, för jag valde ju givetvis bara det som var mest nödvändigt. Alltså: att lapa lite sol, skidåkning igen, snacka med grannar och givetvis lite musik. Och jag spelade så högt jag vågade, och det var när de andra var ute i vårsolen i värsta värmeböljan.
Bortsett från skidåkningen så var jag ute med dom andra ett tag på eftermiddagen och då var det vår, nästan ovant vårigt och nästan lidelsefullt. Men jag får inte vårpanik och bara rusar runt och aktiverar mej, nej det är alldeles för viktiga timmar för det.
Nu skall vi inte glömma bort att jag tog lös från äppelträdet och slängde på bron, den trevliga utebelysning vi släckte i mitten av Februari. Det var väl tur att jag kom på det i går, för sedan, till hösten, skall förhoppningsvis grenarna tyngas och prydas av härliga äpplen i mängd. Men lika viktig är en vitrosa blomning med bin och doft. Det är så lätt att välja bra saker att göra då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar