måndag 6 april 2009

Brödspade

Vatten, vatten, bara vanligt vatten. Snösmältning och smala vägtrummor kan skapa problem och det var lite på gång i dag. Vattnet stod upp på byvägen på ett ställe och det är inte bra om det rinner över, och tar med sig gruset.
En liten insats med spade och lite undandikning nedströms proppen räckte. Trycket ökade mot trumman och isproppen släppte efter någon timme. Det var en skaplig vårbäck neråt tvärkurvan efter det. Annabengans infart var i farozonen när det var som mest med fart, men det har lugnat sig nu. Så lugnt att jag gick in och gjorde en rejäl sats med matbrödsdeg. Nu står husets alla gjutjärnskärl med dukar över och håller ömt runt de jäsande bröden. Det blev även en plåt med småbullar, och det är nästan lika lämpligt att göra sådana.
Samma princip som vanligt gäller när jag håller på med köksarbete. Fort skall det gå, och inget recept. Det är bara lite grunder som alltid gäller, och som jag brukar tänka på. Sedan gräver vi i de påsar som finns till hands. Idag blev det havregryn, hirs, dinkelflingor, vanligt vetemjöl, olja, grovsalt, lite sesamfrö, sirap och kryddor.
Samma sak med kryddor. Man kan ju bara använda det man hittar, mer går ju inte att göra, och jag fann lite torkad timjan, oregano och såklart: Spiskummin. Vitlök hoppade jag över, men ibland har jag haft i curry och det funkade det med. Det blir spännande om någon timme att se och smaka på det, alldeles ångande nybakat.
Det skall stå en stund och riktigt kalljäsa, för då blir det bäst. Och snål på jäst kan man vara, för det funkar ändå. Kallt vatten och länge, som ett vinterbad, minst.

7 kommentarer:

  1. Våldgästning (ej vÅldjäsning!) och avsmakning ligger nära till hands när man ser bilden...

    SvaraRadera
  2. Ojdå, kanske inte skulle ha frestat Edsbybagarn med dessa photoshoppade bullar. Och så lite reklam:"Om ni gillar hustruns bak, vårt bröd har samma smak!"

    SvaraRadera
  3. Kanske en vandringssägen, men jag hoppas att den var sann. Det kan vara en väldigt fyndig pr-människa som tänkte till!

    SvaraRadera
  4. Fan vet om man skall äta det ändå, nu när jag har tänkt efter?

    SvaraRadera
  5. Antar att hönorna inte får en lugnt stund med den tuppen :)

    SvaraRadera
  6. Satt just och kommenterade detta fenomen i ett nyligen påbörjat inlägg, kanske kommer om en stund/avlägsen framtid!

    SvaraRadera