onsdag 15 april 2009

Dra upp i näsan

Det växer i kryddlandet. Det var bra, för det är inte mycket kvar av det torkade nu.
Mager, sandig lerjord är det, alltså helt perfekt för de flesta kryddor. Lite soligt skall det helst vara och sedan behöver det inte ens vattnas, för att få de härligaste kryddor till köket. Eller bara det att tufsa till dem lite en kväll, med gräsklipparen. Att stryka till dem lite, så att det sprider sig en sådan arom...
Perfekt när man grillar. Enklast är det att greppa en näve och sätta i ett glas på altanbordet. Mosa till något blad lite och matlusten blir outhärdlig. Skall man kunna hålla sig ett tag från och med nu? Det blir verkligen jobbigt! Jag tror att jag skall kolla hur det är med kolen NU. Så att man är startklar.
Är det någon som behöver lite ogräs, så finns det att få. Har själv lite dålig koll på alla namn så här tidigt på säsongen. Någon kan väl kylan ha tagit.
Libbsticka och oregano, mina favoriter hittar jag i sömnen. Libbstickan förresten, satte vi bredvid bron som liten. Nu är den stor! Tre meter! Nådde över takrännan på brokvisten, och det hade ingen varnat mig för. Så den tuktas hårt men rättvist och det tål den bra. Kryddodling rekommenderas på det bestämdaste. Lättsamt.
p.s.(Ja, inte tre meter just nu, utan den växer upp och blir tre meter varje år! Så klart..)

7 kommentarer:

  1. Ja, men nu vet inte jag om du vill ha eller bli av med dina? Kanske båda, ja...

    SvaraRadera
  2. Spännande! De där förutsättningarna (sandig näringsfattig jord) känns det för en gångs skull som att vår tomt uppfyller! Är det sant att det fungerar? Jag är väldigt sugen på libbstickan, men vad gör man med den egentligen? Hur smakar den?

    SvaraRadera
  3. Den smakar kryddigt:) Men det var svårt... det är en god buljongig smakrik sak, perfekt till cremefreschröror, tex potatissallader, eller bara på tallrik tillsammans med ALLT ätbart. Soppor. Till grillad kålrot...För er som är hälsosammare.

    SvaraRadera
  4. MEN FÅR VÄL SKICKA NÅT SMAKPROV DÅ!

    SvaraRadera
  5. Och jag sliter och drar i de små späda bladen, men de är SMÅ! Kanske har växt lite till måndag? I så fall tar jag med lite till ARBETET!:):):):):):):):):):):) Dålig på smilysar. Töntigt var det nog. Gladtöntigt.

    SvaraRadera