fredag 10 april 2009

Helikopter

Jag hade lite sovmorgon i dag och blev så klart uppjagad av telefonen. Yr i bollen som jag var, så lät det ändå som mobilen, och den låg var? Jag surrade runt som en naken helikopter och hittade den i röran på en byrå.
-Hej. Nu får du sluta sova. Vi har redan fått två gäddor.
Bengan och P.O. var ute och pjaskade runt och anglade här nere på sjön. Det är inte precis långt dit ner från vårt ställe. Vi har ju vår trevliga sjö bara två hundra meter hemifrån, så det var väl bara att skrapa ihop lite fika och hoppa i paltorna. Skönt väder, alldeles lagom temp och lite sol redan. Där spenderades några timmar, medan fler familjemedlemmar och grannar, sol- och fikasugna, kom med hundar och korv. Någon burk dricka slank också ner bredvid kaffet.
Det var eländigt blött på isen, och nu pratar vi decimetrar, men det är bara att gå hem och byta skodon om man blir blöt. Längre är det inte. Jag engagerade mej inte mycket i anglingen utan hade bara en göttig stund. Och nu när jag är hemma igen så är det mycket kvar av en så lång Fredag.
Jag ser ut mot udden från fönstret här, och det har nog blivit folktomt där nu, om nu inte någon soldyrkare dröjt sig kvar. Det finns fler mysplatser här intill, speciellt vid sjön, och det är ju en fantastisk förmån att bo så här. Fritt, skönt, och ställen att gå till precis när man vill. Och dessutom helt gratis. Jag önskar alla en fortsatt god helg och att ni har fina platser i närheten hos er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar