tisdag 7 april 2009

Knäppt beteende

Knäppte lite kort idag, på grannhönsen. Riktiga, gammeldags ser de ut som, dessa höns och tuppar, med färger som växlar med solljuset. Hedemora kanske det var, hönsrasen.
Jag är ingen hönsexpert men kan ändå se att de har ett trevligt yttre. Rena, färggranna ädla juveler ser det ut som i belysning. Men det hann jag inte med att knäppa för de for runt med ljusets hastighet för att hitta de utslängda brödbitarna, samt för att förvirra hökar kanske. Annars kan höns se riktigt skabbiga ut, men det gäller kanske mest rena, jag menar smutsigare, innevärphöns. De här är verkligen hela, fina och en riktig hönsfamilj.
Och jobbigt för karlstackarn. Hela tiden vakta på damerna, kolla efter hök, snabba sig att äta maten först och att alltid vara riktigt på. Det var sjutton vad tuppar måste vara beredda jämt. Två tuppar är de, så om chefen inte är riktigt med därbak kanske standinnen hinner in före.
Ja, vilket liv. Bara bekymmer med allt detta. Gammalt bröd och jordig mask. Hökar och mickel. Och hund som konkurrerar om mat. Och ansträngda stämband, om nu tuppar har sådana.Och stressat kärleksliv i mängd. ?. Men de har det säkert rätt bra ändå på nåt vis....

4 kommentarer:

  1. de har nog det väldigt bra tror jag! vad hemskt att vara höna och aldrig få se dagsljuset...

    SvaraRadera
  2. Det är nog roligare att ta risken med att få vara utomhus och sprätta. Trots räv, hök och tupp, he.
    Det var inte mitt bröd de fick den här gången:)Nu skall jag ta en macka.

    SvaraRadera
  3. jaaa, pickar på å har det bra dom.. pullpullpull... men bengans tupp var grymt fin å ståtlig den, full koll över hönorna har han oxå.. bara mina pullor tänker han.. haha! nää nu ska ja ut å hjälpa eric..

    SvaraRadera
  4. Heter tuppen Eric? Säkert ståtlig och färggrann, och eh....jobbig:)

    SvaraRadera