fredag 3 april 2009

Kontakt

Väntan kan vara lång. Jag måste vänta ett tag till, och lite osäkert hur länge. Midnatt råder, tyst det är i huset, tipp tipp tapp. Lite svagt ljud från en lämnad tv som verkar visa Hemliga Armén. Allo säger de och så skrattas det konstgjort, men lagom dämpat.
Det dröjer nog minst en timme till innan det händer något, och jag brukar passa på att utnyttja sådan sorts tid. Det är tiden mellan det att man borde ha gått och lagt sig, och tills chauffören fullgjort sitt åtagande. Förra meningens man och chaufför är samma person som vanligt.
Man är chaufför rätt ofta åt ungdomarna, men det är bara en ingrediens i anrättningen som heter uppväxt, och det är ju ett sätt att växa upp det här att vara tonårsförälder. Precis som allt i livet som utvecklar en, och som växer en framåt. Jag vet inte ens vad jag skall göra när jag blir stor. Vilken himla tur! Det kan alltså löna sig att vara lite nyfiken. Men inte få reda på i förväg, nej där går en gräns.
Just nu är jag lite nyfiken på vad som skulle hända om jag sätter i sladden i förstärkarn, och testar en sak. Det är bara en lite fundering jag har, på hur det skulle vara att väckas mitt i natten av en ylande gura. Pang på bara, sådär tvärt. Tycker man att det är häftigt då med, eller gör man skillnad? Ja säkert, men hur mycket skillnad då? Skriker nån rätt ut: Men fan är du inte klok för helvete gubbfan! Eller kanske kräks lite?
Javisst ja, så kan det kanske bli. Men kanske någon tror att det är födelsedag, för då brukar det ju låta och ylas när man borde få sova. Verkar vara svårt att få till ett avgörande och övertygande argument här. Men det har ingen betydelse nu, för det är ju bara ett litet test som görs. Då så, avgjort. Rapport kommer i nästa stycke.
Nu är det nästa stycke. Testet är genomfört och det gick lite som väntat. När väl kontakten var etablerad och strömmen påslagen så gick det inte att hålla sig, jag måste spela fast klockan var över halv ett. Drog av en trudilutt lite snabbt och det gick sådär, för det är inget vidare att spela med hörlurarna på sig.
Och jag kunde hålla mig från att skrämma slag på hela huset. Det var väl det testet jag gjorde, testade min fantasi och självbevarelsedrift. Fantasin kanske inte behöver kollas så noga heller, bara tränas lite så där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar