söndag 26 april 2009

Tvåtakts valser

Jag har lite moppebilder på bloggen sedan tidigare, men det blev en till nu. Vår japanska crossmoped havererade i höstas, och så har den stått, i avsaknad av lämpliga reservdelar. Så står den nu med, trasig och utan kärlek, men den fixar jag senare.
Nu ikväll kom ersättaren hem. Det var snabba ryck igår och idag. Åkte bara på chans till en bekant som har uppväxta ungdomar och frågade. Visst, moped fanns till salu. Den provkördes genast, med risk för liv och lem, i och med att gasen faktiskt hängde sig. Men jag, eftersom det var jag som tog på mej risken, fick stopp på eländet uppe i en grushög efter en spektakulär färd.
Men efter lite grejande så kom trotteln i på rätt ledd och sedan gick det bättre. Ikväll fick junior köra hem den. Något darrig var han, av lössläppt längtan efter mopedåkande och ägande. Jag vet så väl hur det kändes, så jag deltar lätt i den glädjen. I natt sover han säkert konstigt, men får en speciellt bra dag i morgon om jag minns riktigt hur det var med sådant.
Jag unnar den grabben en lycklig tid framöver. Hoppas bara att vi orkar med spänningen, eftersom jag kommer i håg rätt väl vad det kunde gå ut på. Mopedåkning kan vara en avancerad företeelse, minst sagt.

5 kommentarer:

  1. Själv körde jag Dakota när det begav sig. Jag saknar den gamla trotjänaren

    SvaraRadera
  2. Min Zundapp, snyft. När man ägt en -69 och dessutom vet var den finns nu, så är det tungt. Inte till salu, har försökt.

    SvaraRadera
  3. en mtb5 körde jag också på. fast den var i samma färg som maos bok.

    SvaraRadera
  4. Då kanske du kan mecka lite om det havererar. Vad bra!

    SvaraRadera