onsdag 1 april 2009

I ledningen

Aprilskämt är inte min starka sida som ni kanske märkte. Det har inte lyckats många gånger och egentligen har jag sällan ens kommit på något skämt värt att prova. Det är inte så viktigt heller så det sörjer jag inte.
Men det kan vara roligt att gå på dem, faktiskt. Skulle man åka dit, so what. Går visst att bjussa på det, bara det är nåt med komiska inslag och inte något förnedrande. Det konstiga är att jag ofta har fått skulden för diverse sådana skämt, fast jag inte alls varit inblandad. Svårt att förstå varför jag blir så utpekad för sådant.
En gång var jag inblandad, och meningen var att jag skulle klara mej undan ansvar, för jag skickade med dottern, då i årskurs fem, ett skämt till skolan en gång. Och det var ett återvunnet skämt som ortens tidning hade gått på, en eller flera gånger. Jag skrev en prydlig liten lapp som hon skulle sätta på vattenkranen som fanns i klassrummet.
Där stod ungefär: OBS! Vattnet i denna kran har konstaterats innehålla viss halt av diväteoxid, och bör användas med försiktighet. Hälsn. Va. tekn. och så nån slarvig kråka.
Och när jag hämtade ungen på skolan på eftermiddagen så var den skyldige snabbt fast. Det hade varit lite press på min dotter att avslöja farsan, men att det var jag som var skyldig hade genast läraren klart för sig påstod hon. Men innan det, så hade faktiskt skämtet lyckats.
När läraren funnit lappen togs den skyndsamt till vaktmästaren under restriktioner att ingen fick använda kranen. Vaktis visste inget om detta, kanske inte mycket om kemi alls, men kemiläraren då? Jodå, kemi borde vara hans bord. Men denne kemilärare var nog inte så självsäker, så böcker hade använts och det funderades en del innan någon till slut frågade sig om det var något skoj bara. Men helt säker var de inte på detta så försiktighetsprincipen fick råda en bit in på dagen.
De slapp säkert lite vattenkrig i klassrummet på detta sätt, men jag fick inte riktigt klart för mej om läraren uppskattade detta lilla muntra försök. Hon var lite barsk den eftermiddagen, som lärare kan vara. Men hon hade säkert fler skämtare än jag att ta hand om den dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar